Tips van lezers
Sparta-met trekt niet
Nieuw (tweedehands) Sparta-metje gekocht en bleek niet te trekken. Alle uitwendige zaken vervangen: de carburateur, ontsteking, ontstekings-spoel en de bougie. Niets hielp. Ook de compressie gemeten en deze bleek ook in orde. Toen maar de complete motor gesplitst. Toen kwam het "euvel" naar boven. De binnenste olie-keerring aan de krukas was van zijn plaats. Hierdoor was ook de olie uit de versnellingsbak opgebruikt. De motor bleek totaal geen olie meer in de versnellingsbak te hebben. Nieuwe olie-keerringen geplaatst, De motor gemonteerd, en de olie bij gevuld. De motor trekt nu weer prima!
Makkelijk laden voor een Sparta-met E-start
Wist je dat je op een simpele manier een externe aansluiting kunt maken op de sparte-met E-start   zodat je hem gemakkelijk kunt opladen. Ik heb zelf een externe aansluiting gemaakt in het voorgestanstegat in de deksel van het accupak. zodat ik op een simpele manier een stekkerverbinding kan maken met het accupak om hem op te laden.
Je hebt nodig voor de externe aansluiting een inbouwcontact stekker 3polig rond + stekker. Let wel op dat de bedrading vanaf de inbouwstekker gezekerd is en dat inbouwcontactstekker afsluitbaar is. Ook dient de + en - goed te worden aangesloten op de bestaande bekabeling.
Foto's Ronald Gerritsen
Op deze pagina staan tips over allerlei zaken aangaande de Sparta-met techniek, reparaties en gebruikerstips. Heeft u ook een leuke tip of handigheidje of het verhelpen van een storing? mail het de webmaster.
Nooit meer versleten kabels bij de standaard
Het is simpel: Even een buisje om de kabels waar ze de bout van de uitlaat passeren. Dit vorkomt dat de mantel op die plek slijt, en hierdoor water in de binnenkern kan komen waardoor de kabels nog veel sneller slijten. Ik heb het wel eens gehad dat het vocht in de kabels bevroor. Het is simpel te verhelpen. Veel succes.

                                                                                                                  Jan van Aal
Foto: jan van Aal
Spartamet die niet van regen houd
                                                     
Na een mooie hete zomerdag in een vorige week kwam ik met mijn Spartamet in een stortbui terecht en mijn Spartamet zei bekijk het maar, ik kon starten wat ik wou maar lopen vergeet het maar.Na een
stukje fietsen (groot voordeel van een Spartamet)kwam ik bij een tunneltje aan en had even de tijd om over  dit probleem na te denken.
Het moest dus iets met de hoogspanning van de bougiekabel te maken hebben, ik zag ook dat de bougiekap (B) nogal dicht tegen de decompressieklep(D) aan stond (zie fig. 1) en kwam op het idee deze wat naar rechts te draaien, waarna hij in een keer starte. Hier was dus sprake van een hoogspannings lekkage veroorzaakt door de regen.   Weer thuis zag ik dat de bougiekap van een opschroefbaar type was (er zijn ook Spartamet's met een ingegoten bougiekap waar de regen dus niet in kan) dat tot overmaat van ramp met de kabel kant naar boven zit zodat de regen hier zo in kan lopen. De oplossing is na de bougiekap goed te hebben gedroogd hem af te smeren met siliconenkit en de bougie kabel rechts langs het frame zodat de bougiekap op ruime afstand van dedecompressieklep blijft (zie fig.2)

                                                                                                              Gerard Wuyster Rotterdam  
                                                     
Spartamet die slecht start en niet stationair draait
                                                     
Een tijdje terug had ik een Spartamet die bij de eerste start goed startte,daarna ook goed op snelheid kwam (26Km/u) en goed bleef rijden,als ik stopte sloeg de motor af en kreeg ik hem het eerste half uur niet meer gestart.
Ik heb toen de carburateur schoon gemaakt en het weer geprobeerd,maar het werkte niet.  Ik heb de carburateur met andere goed werkende vergeleken en zag dat er aan de motor kant ook nog een gaatje A (Fig.1) zit wat ik over het hoofd had gezien omdat het dicht zat met een soort witte vet aanslag. Nadat ik het gaatje doorgeprikt had (geen geweld gebruiken) en doorgeblazen was het probleem opgelost hij startte weer goed en liep weer prima stationair.Het kan ook geen kwaad de andere gaatjes te controleren of ze nog schoon zijn er zit aan de luchtfilter kant nog een gaatje B (Fig.2) en in de sproeier
Spr (Fig.3 en 4).
Alle gaatjes zijn inwendig met elkaar verbonden en kunnen dus worden doorgeblazen of gespoten met een spuitbus montage reiniger.in de sproeier Spr (Fig.4) zit ook nog een klein gaatje van 0,42mm (Bing) of 0,48mm(TK) dit moet dus ook schoon zijn.Ook het Filter (Fig.4) moet schoon zijn.
                                                                                                                 Gerard Wuyster Rotterdam  

Motorkant
Filterkant
Spartamet die ritselt
Een tijdje terug had ik een spartamet die een ritselend en rammelend geluid maakte na een stukje rijden als de motor was opgewarmd werd het wat minder. Het geluid bleek uit de uitlaat te komen. In de uitlaat zit een geperforeerde binnen bus die ca 1 centimeter kleiner in diameter is als de buiten kant van de uitlaatpijp. Tussen deze pijp zit glaswol isolatie maar waarschijnlijk zijn er ook waar geen glaswol isolatie in zit (imitatie uitlaat misschien?) deze maken waarschijnlijk het ritselend of rammelend geluid. Ik heb het in ieder geval opgelost door in de buiten bus een M6 boutje te schroeven zodat de binnen bus wordt aangeklemd en niet  meer kan rammelen. Ik heb een M6 boutje gebruikt maar met een parker schroef moet het ook lukken het gaat erom dat de binnen bus vastgeklemd  wordt.                                    
                                                                                                                Gerard Wuyster Rotterdam
Sarta-met uitlaat die ritselt
De waterdruppel.

Het was mij opgevallen dat steeds na zo'n 1000 a'1500 km mijn spartamet motortje weer eens rot begon te lopen.   Dan maar weer eens de carburateur doorgeblazen en het probleem leek voor tijdelijk opgelost.
Bij toeval ontdekte ik dat er vloeistof bleef zitten in het kleine gaasfiltertje welke op de sproeier was gemonteerd.  Een waterdruppel!   Door capillaire werking blijft er water op het fijne filtergaas hangen.   Benzine passeert zonder moeite de kleinste openingen maar water niet.   Als de waterdruppel groot genoeg is, gaat het als het ware voor het sproeiergaatje staan dansen waardoor het passeren van de benzine belemmerd wordt.    Uiteindelijk is het probleem eenvoudig op te lossen.    Verwijder het gaasfiltertje in benzinetank, deze is met een lange punttang door de vulopening van de eventueel aanwezige benzinekraan af te trekken.    Verwijder het gaasfiltertje van de sproeier en monteer een papierfilter tussen benzinetank en carburateur.  Dus absoluut geen gaasfilter gebruiken! Wanneer het papierfilter om de paar duizend kilometers vervangen wordt, zal het onverklaarbaar rot lopen van het motortje waarschijnlijk tot het verleden behoren.

                                                                              Met vriendelijke groet van Albert A. van Aldijk.
Vliegwiel dat niet meer vliegt, als dat het ooit heeft gevlogen  ;-o ?
Een paar weken terug kreeg ik op het werk de opmerking of mijn Spartamet op diesel of benzine reed?
Op benzine natuurlijk zei ik,toch zat het me niet lekker die vraag omdat het mijn in die week opviel dat er tijdens het stationair draaien van de motor een kloppend dieselgeluid te horen was.  Bij vol gas leek tie beter te rijen dan ooit maar met stationair draaien het diesel geluid?
Ik dacht in éérste instantie aan een versleten bigeindlager, maar dan zou tie bij vol gas meer lawaai moeten maken dacht ik zo.
Eerst toch maar even de kap van het startkoord verwijderd voor een inspectie, ik voelde aan het vliegwiel en voelde speling, lagers van de krukas versleten dacht ik gelijk.
Dus motor gedemonteerd krukas eruit en de lagers geïnspecteerd maar daar mankeerde niets aan, shit wat nu?
Had nog een andere krukas liggen met een lager ,toch maar door deze vervange (wanhoopsdaad).
Motor weer opgebouwd maarrrrrrr diesel was er nog, toch nog maar eens goed gekeken naar de speling op het vliegwiel en ja deze bestond uit twee delen en hier leek ruimte in te zitten. Dus van een andere motor een vliegwiel verwisseld en diesel was ook weg.
Wat was het geval het vliegwiel bestaat uit een niet magnetisch metaal maar de binnenkern die op de as is gemonteerd is van staal, tussen deze twee delen(binnen rode cirkel, zie foto) was ruimte gekomen en dit gaf het diesel geluid.

Moraal van dit verhaal dieselt Uw Spartamet tijdens stationair draaien, kijk dan eerst naar je vliegwiel voordat je besluit nieuwe krukas lagers te  monteeren.
Helemaal voor niets heb ik mijn motor ook weer niet gedemonteerd ,tijdens de inspectie bleek de oliekering aan vliegwiel zijde kapot te zijn dus deze heb ik gelijk vervangen.


                                                                                                                Gerard Wuyster Rotterdam
Nog een keer: Water in de benzine
Hallo Spartametters,

Het probleem van "rotlopen" / waterdruppels voor sproeier-gaas-filtertje, kan volgens een oud recept, ook anders opgelost worden.
Voeg een kleine hoeveelheid, ongeveer 30 cc, brandspiritus toe aan de brandstoftank.
Brandspiritus mengt zich in tegenstelling met benzine wel met water. Eventueel water (condenswater ontstaat in bijna lege tank of water komt via vulopening naar binnen) in de tank vermengt zich met / gaat op in de brandspiritus. Brandspiritus is ook mengbaar met benzine en dus gaan het zeer verdunde water, in dubbele verduning, via de filters mee in verbranding. Heb dit zelf vaak toegepast in mijn veelal oudere auto's. Van enige schade hierdoor heb ik nooit iets gemerkt. Per slot zit in b.v. autogas ook een aanzienlijke hoeveelheid vocht. Zie ze 's ochtends maar eens weg rijden op gas met de nog koude uitlaat en de condenspluim.


groet
Geert
Ger van Langeveld
Ronald Gerritsen
Home