Vliegwiel dat niet meer vliegt, als dat het ooit heeft gevlogen ;-o ?
Een paar weken terug kreeg ik op het werk de opmerking of mijn Spartamet op diesel of benzine reed?
Op benzine natuurlijk zei ik,toch zat het me niet lekker die vraag omdat het mijn in die week opviel dat er tijdens het stationair draaien van de motor een kloppend dieselgeluid te horen was. Bij vol gas leek tie beter te rijen dan ooit maar met stationair draaien het diesel geluid?
Ik dacht in éérste instantie aan een versleten bigeindlager, maar dan zou tie bij vol gas meer lawaai moeten maken dacht ik zo.
Eerst toch maar even de kap van het startkoord verwijderd voor een inspectie, ik voelde aan het vliegwiel en voelde speling, lagers van de krukas versleten dacht ik gelijk.
Dus motor gedemonteerd krukas eruit en de lagers geïnspecteerd maar daar mankeerde niets aan, shit wat nu?
Had nog een andere krukas liggen met een lager ,toch maar door deze vervange (wanhoopsdaad).
Motor weer opgebouwd maarrrrrrr diesel was er nog, toch nog maar eens goed gekeken naar de speling op het vliegwiel en ja deze bestond uit twee delen en hier leek ruimte in te zitten. Dus van een andere motor een vliegwiel verwisseld en diesel was ook weg.
Wat was het geval het vliegwiel bestaat uit een niet magnetisch metaal maar de binnenkern die op de as is gemonteerd is van staal, tussen deze twee delen(binnen rode cirkel, zie foto) was ruimte gekomen en dit gaf het diesel geluid.
Moraal van dit verhaal dieselt Uw Spartamet tijdens stationair draaien, kijk dan eerst naar je vliegwiel voordat je besluit nieuwe krukas lagers te monteeren.
Helemaal voor niets heb ik mijn motor ook weer niet gedemonteerd ,tijdens de inspectie bleek de oliekering aan vliegwiel zijde kapot te zijn dus deze heb ik gelijk vervangen.
Gerard Wuyster Rotterdam