"Fire Trick Bob"
Tijdens de Cycle Show die vorig jaar november werd gehouden, trok het bedrijf Tsunoda Corporation ontzettend veel aandacht van de beursgangers met de "Fire Trick Bob" hier boven. Deze fiets heeft geen gewone hulpmotor, maar een miniatuur vliegtuigmotor van 4,4 Pk die op kerosine werkt. De turbine straalmotor heeft een toerental van 123.000 rpm en kan vanwege de relatief kleine kerosinetank met inhoud van 1 liter in totaal slechts 7 minuten draaien. Voor het opstarten van de motor is een luchtdruk van 10 bar vereist. Hiertoe moet de fietser een soort duikfles op de rug meedragen die met stikstofdioxide is gevuld en die via een slang op de motor is aangesloten. Een ritje van 7 minuten kost echter wel zo'n ¥ 3.500 (circa 49,-). Voor het tanken van 1 liter kerosine moet circa ¥ 1.000 worden betaald, het vullen van de duikfles met stikstofdioxide komt op ongeveer ¥ 1.800 en dan moet er nog voor ¥ 700 aan olie worden bijgevuld.
De hulpmotor is alleen geschikt voor gebruik op een horizontale weg en nadat de fietser zelf al enige snelheid heeft gemaakt. Vanwege het feit dat de motor geen torsiekracht heeft, zal de fietser nauwelijks ondersteuning hebben bij het beklimmen van een heuvel of bij het wegtrekken vanuit stilstand. De specificaties geven aan dat de fietser op een horizontaal vlak en bij een snelheid van 30 km/uur makkelijk 10 km/uur harder kan rijden door de straalmotor aan te zetten. Het bereiken van een snelheid van 30 km/uur lijkt echter niet makkelijk vanwege het feit dat alleen de fiets al 22 kg weegt en de fietser ook een duikfles op de rug moet meedragen. Volgens de fabrikant is het gebruik van de motor voor de fietser vooral in de winter erg prettig. De temperatuur van de uitlaatgassen bij verbranding loopt op tot zo'n 700 °C en de motor straalt dus behoorlijk wat warmte uit. Een geïnteresseerde koper moet voor dat plezier dan wel ¥ 1 miljoen (circa 14.000,-) op tafel kunnen leggen. De "Fire Trick Bob" is vooralsnog alleen op bestelling te verkrijgen.
Het is nog niet bekend hoe de "Fire Trick Bob" in de Japanse verkeerswet zal worden geregistreerd. Afgezien van het feit dat de tweewieler geen gewone fiets is, is de benaming motorvoertuig ook niet gepast. Het lawaai dat de straalmotor voortbrengt, zal bovendien waarschijnlijk een overtreding zijn voor de geluidshinderwet.