Zelfbouw Specials
Trefpunt voor ontwerpers
Ook iets bijzonders te melden en te publiceren? Mail het mij.
Op deze pagina staan de meest bijzondere fietsen die ik ooit gezien heb met altijd weer het tema van het 30cc sachs 301 motortje. Ik wil hier een verzameling aanleggen van fietsen die het motortje nu eens niet in het achterwiel gemonteerd hebben , of iets byzonders gemaakt hebben.

De koker van de stalen fiets is van 60x40x1,5 mm wat hopelijk sterk genoeg is om er jaren probleemloos
mee te fietsen (vermoeiing frame ??, altijd lastig te voorspellen .....)
Omdat er geen driehoeken in het frame zitten zijn de krachten op de enkele buis soms redelijk hoog.

Ik heb nog stalen koker over, in de tokomst wil ik een nieuw frame lassen, maar dan met achterwielvering
om zo piek-belastingen in het frame te voorkomen, bij slechte overgangen in de weg.

De snelheid van de fiets ligt met wat relaxed meetrappen op zo'n 40 km/uur, en loopt dan ongeveer 1:100
omdat 't gashendeltje nog wel verder open kan, Er valt dus nog hopelijk wel wat snelheid te behalen.

De motor is op dit moment geheel origineel wat ontsteking en brandstof betreft.


Jan, erg leuk als 't model op je site komt. Laat je 't weten als je 'm geplaatst hebt ???
Bedankt en als je nog iets wil weten verder laat 't dan weten !!!!


Groeten:  Marcel Adriaansen
Koekoeksbloem 11
9302 BJ  RODEN
tel.: 050-5013655
De eerste publicatie is van Marcel Adriaansen  Petje af voor dit unieke ontwerp waarbij de motor niet op het achterwiel, maar op de ketting gemonteerd is.
Beste Jan,

Vorig jaar ontstond 't idee om een ligfiets te bouwen met wat motor-ondersteuning speciaal i.v.m. het
rijden van wat langere afstanden om op deze manier de auto wat minder te gebruiken. Uiteraard
is e.e.a. ook zeker ontstaan door een soort van hobby-virus.
Via familie van m'n vriendin kon ik geschikt aan een vrij nieuw spartamet-motortje komen. Toen is de
bouw eerst in hout begonnen (balken 40x40 mm) om op deze manier gemakkelijk 't model aan te
passen wanneer het niet helemaal lekker paste. Ik had wel een tekening van een lowe-rider bij de hand
om zo wat hoofdmaten in het model aan te brengen, zoals wielbasis, afstand balhoof naar trappers..etc.

Wat ik zeker in het model wilde was het mee laten schakelen van de spartamet. Omdat het motortje bij
25 km/uur al op toeren was leek ik me een idee om 't los te koppelen van het wiel. Via het slappe part
kon er een plekje worden gevonden om zo de motor mee te laten derailleuren.
Het prototype was van hout ! .......
Sparta-step

Gemaakt door Walter van de Weijer
De uitlaat is zelfgelast en berekend door Foekema KreidlerRacing.
De inlaat is eigenbouw, en voorzien van een 4 kleps Malossi carbonmembraan voor Peugeot 103.

De ontsteking is een Selettra binnenrotor voor Minarelli scooterblokken.
Het carter is bewerkt door mijzelf, en voorzien van een 4-poorts spoeling.
De fiets zélf is een verbouwde aluminium mountainbike, met zelfgemaakte tank, racestuur, zitje en kuipje....

Ik heb er ook een filmpje van ruim 7.5MB groot...

Veel plezier met het bekijken van de foto's, en plaats ze maar op je site (liefst met m'n emailadres erbij, is wel leuk voor de reacties!)

Vriendelijke groeten,                                         Kijk ook eens op de site!!
Peter Molenaar (en Japie!)
Lowrider gemaakt door Ron Kappé. Knap stukje laswerk!
Alle onderdelen on-line
Alle onderdelen on-line